Opt-out
Opt-out označuje způsob odhlášení uživatele z marketingové komunikace, zpracování osobních údajů nebo jiného typu služeb, do kterých byl dříve automaticky nebo výslovně zařazen.
V praxi se nejčastěji setkáme s opt-out mechanismem v e-mail marketingu, kde příjemce může kdykoliv zrušit odběr newsletteru nebo jiných obchodních sdělení.
Na rozdíl od opt-in systému, který vyžaduje aktivní souhlas uživatele se zařazením do komunikace, opt-out předpokládá účast automaticky – pokud uživatel výslovně neprojeví nesouhlas.
Kde se opt-out využívá
Opt-out mechanika se běžně uplatňuje v několika oblastech:
E-mail marketing
- Nejčastější využití.
- Uživatel má možnost odhlásit se z odběru newsletteru kliknutím na odkaz v patičce e-mailu.
- V souladu s evropskou legislativou (např. GDPR) musí být odhlášení jednoduché a srozumitelné.
Sběr cookies a analytika
- Uživatel může odmítnout sběr analytických nebo marketingových cookies.
- Weby musí nabídnout možnost odmítnutí, ideálně formou jasně strukturovaného cookie lišty.
Zpracování osobních údajů
- Uživatel může požádat o omezení zpracování svých údajů (např. profilování pro cílenou reklamu).
- Správce dat musí zajistit možnost odvolání souhlasu a následné vymazání nebo omezení dat.
Právní rámec
V Evropské unii upravuje podmínky použití opt-out zejména nařízení GDPR (General Data Protection Regulation). Podle něj:
- musí být uživateli umožněno kdykoli odvolat souhlas se zpracováním údajů,
- odhlášení z marketingové komunikace musí být snadno dostupné,
- nesmí docházet k tzv. „nucenému souhlasu“ – např. podmínění služby tím, že uživatel neodmítne sledovací cookies.
Příklady opt-out v praxi
- E-mail: „Pokud si nepřejete dostávat další zprávy, klikněte zde pro odhlášení.“
- Cookies: „Používáme cookies pro zlepšení zážitku. Odmítnout můžete v nastavení.“
- Personalizace reklamy: „Odmítnout cílenou reklamu můžete zde.“