Opt-out

Opt-out označuje způsob odhlášení uživatele z marketingové komunikace, zpracování osobních údajů nebo jiného typu služeb, do kterých byl dříve automaticky nebo výslovně zařazen.  

V praxi se nejčastěji setkáme s opt-out mechanismem v e-mail marketingu, kde příjemce může kdykoliv zrušit odběr newsletteru nebo jiných obchodních sdělení. 

Na rozdíl od opt-in systému, který vyžaduje aktivní souhlas uživatele se zařazením do komunikace, opt-out předpokládá účast automaticky – pokud uživatel výslovně neprojeví nesouhlas. 

Kde se opt-out využívá 

Opt-out mechanika se běžně uplatňuje v několika oblastech: 

E-mail marketing 

  • Nejčastější využití. 
  • Uživatel má možnost odhlásit se z odběru newsletteru kliknutím na odkaz v patičce e-mailu. 
  • V souladu s evropskou legislativou (např. GDPR) musí být odhlášení jednoduché a srozumitelné. 

Sběr cookies a analytika 

  • Uživatel může odmítnout sběr analytických nebo marketingových cookies. 
  • Weby musí nabídnout možnost odmítnutí, ideálně formou jasně strukturovaného cookie lišty. 

Zpracování osobních údajů 

  • Uživatel může požádat o omezení zpracování svých údajů (např. profilování pro cílenou reklamu). 
  • Správce dat musí zajistit možnost odvolání souhlasu a následné vymazání nebo omezení dat. 

Právní rámec 

V Evropské unii upravuje podmínky použití opt-out zejména nařízení GDPR (General Data Protection Regulation). Podle něj: 

  • musí být uživateli umožněno kdykoli odvolat souhlas se zpracováním údajů, 
  • odhlášení z marketingové komunikace musí být snadno dostupné, 
  • nesmí docházet k tzv. „nucenému souhlasu“ – např. podmínění služby tím, že uživatel neodmítne sledovací cookies. 

Příklady opt-out v praxi 

  • E-mail: „Pokud si nepřejete dostávat další zprávy, klikněte zde pro odhlášení.“ 
  • Cookies: „Používáme cookies pro zlepšení zážitku. Odmítnout můžete v nastavení.“ 
  • Personalizace reklamy: „Odmítnout cílenou reklamu můžete zde.“ 
Poslední aktualizace: