Tvorba webových stránek. Ještě před 10 lety byste na to pravděpodobně potřebovali programátora, nebo rovnou celou IT firmu, a stálo by vás to desetitisíce. Dnes už to bez problémů zvládnete o dost levněji sami. V tomto článku najdete všechnu teorii tvorby webu, od počátečního plánování po návody na to, jak napsat dobrý obsah.
K vašemu vysněnému webu vedou jen 3 kroky a my vás celou cestou provedeme.
Po přečtení tohoto článku budete umět:
Praktickým návodům, jak vytvořit webové stránky, tzn. jak si je reálně „naklikat“ ve web editoru, se budeme věnovat později.
Tak jdeme na to!
Ještě než se pustíte do tvorby webových stránek, vše si pečlivě naplánujte. V prvé řadě se rozhodněte, jaký web vlastně chcete vytvořit.
Weby mohou mít různou podobu. Toto jsou nejčastější typy:
Chystáte-li se vyrazit na internet, musíte si nejprve definovat svůj cíl. Nestačí jen říct „chci vlastní web“ nebo „chci prodávat on-line“. Spíše se sami sebe zeptejte: „v čem a jak má webová stránka pomoci?“
Možná chcete zvýšit povědomí o značce? Úplně nejlepší odpověď na tuto otázku je ale například vyšší obrat, počet zakázek nebo měsíční návštěvnost v kamenné prodejně.
Díky měřitelným cílům totiž můžete lépe pochopit, na kolik vám váš web pomáhá.
Plán:
Po internetu denně brouzdají miliardy lidí. Vás ale pochopitelně zajímá jen ta úzká skupina, která má potenciál stát se vašimi návštěvníky, potažmo zákazníky.
Pro ně web děláte, jejich pozornost musíte zaujmout.
Mají vaše stránky být zábavné, seriózní? Mají oslovit amatéry nebo profesionály?
Když budete znát své publikum a přizpůsobíte mu svou komunikaci, máte 100 krát větší šanci, že je přesvědčíte k akci – a akcí může být nákup, registrace, sdílení nebo cokoliv potřebujete.
A pak můžete jít do hloubky. Zamyslete se nad tím:
Profil ideálního zákazníka vám pomůže v marketingu obecně. Na jeho základě můžete vytvářet speciální nabídky produktů.
Čím užší skupinu si zacílíte, tím lepších výsledků dosáhnete. Nesnažte se svůj web udělat „pro všechny“, „hlavně aby nikoho neurazil.“ Výsledkem bude rozbředlá, nezajímavá stránka bez ducha.
Výběr domény neberte na lehkou váhu. Vaše doména totiž bude reprezentovat vaši značku.
V Čechách je podle správce naší národní domény CZ. NIC registováno téměř 1 500 000 domén. (Světově jsme na neuvěřitelných 2 miliardách).
Najít volnou doménu proto může představovat větší komplikaci, než se na první pohled zdá.
Registrujte si svou doménu co nejdříve, klidně i dávno předtím, než se pustíte do samotné tvorby webu.
Zde je návod, jak koupit doménu.
Chytří podnikatelé si ji koupí hned v den, kdy začnou podnikat, aby jim ji už nikdo nemohl sebrat. Vzhledem k tomu, že třeba .CZ doména vyjde jen na pár stovek ročně, se jim tato investice vyplatí.
Neomezujte se ale jen na .CZ. Na výběr máte z cca 380 doménových koncovek. Pro váš byznys by se třeba více hodila doména .STORE, .SOFTWARE, .INTERNATIONAL nebo .CAFE.
Ať už zvolíte jakoukoliv koncovku, vaše doménové jméno by mělo plnit tyto 3 úkoly:
Teď, když máte doménu vybranou, je načase začít tvořit, že? Ne tak úplně. Ještě než se do tvorby webu pustíte, podívejte se nejprve na stránky vaší konkurence a posbírejte co nejvíce inspiračních zdrojů.
Všímejte si:
Vytvořte si dokument, zkopírujte do něj zajímavé prvky, dělejte si poznámky.
A pamatujte: dobří umělci kopírují, ti nejlepší kradou.
Trendy v designu webových stránek se každých pár let rapidně mění. Zadejte do Google vyhledávání požadavek tipu „the best website designs 2023“ a vyskočí na vás spousta stránek, které tento úkol už vypracovaly za vás.
Pojďme si zopakovat úkoly pro 1. krok k vlastnímu webu:
Čas potřebný na plánování webu: 3–5 hodin.
Ještě než se dostaneme k samotné tvorbě webových stránek, musíme jim zařídit domov. Ten se jmenuje webhosting.
Jen ve zkratce: Webhosting (nebo jen hosting) znamená pronájem místa na serveru. Váš web je totiž pouhý soubor dat, který musí být někde uložený.
Kompletní definici najdete v našem článku Co je webhosting (a jak vybrat ten nejlepší).
Kvalitní webhosting je základ pro úspěšný web. Svého poskytovatele webhostingu proto vybírejte podle:
Nejlepší je pořídit si webhosting a doménu u jednoho poskytovatele. Je to o hodně snazší na správu a nemusíte řešit nastavení tak složitých věcí, jako jsou DNS záznamy apod.
Každý poskytovatel webhostingu zpravidla nabízí několik webhostingových balíčků. Při výběru konkrétního webhostingu:
Nyní se konečně dostáváme k tomu, proč tento článek čtete: ukážeme si, jak vytvořit webové stránky (resp. jak s tvorbou webu vůbec začít).
Je vícero způsobů, jak se pustit do práce, ale pro potřeby tohoto článku si ukážeme jen 2 nejoblíbenější:
Považujete-li se za netechnický typ a nechce-li se vám do tvorby webu investovat příliš mnoho času a prostředků, pak je pro vás toto řešení ideální.
Web si v něm doslova poskládáte z bloků jako stavebnici.
Využijte například náš Webglobe WebEditor.
Web Editor se hodí pro podnikatele a firmy, kteří se chtějí dostat na internet co nejrychleji a stačí jim jednoduchý, reprezentativní web.
Redakční systém WordPress už vyžaduje větší technickou zdatnost, i když kódování s ním, alespoň do začátku, nepotřebujete.
Většinu věcí si zvládnete zařídit pomocí pluginů – rozšiřujících modulů (například pro tvorbu e‑shopu slouží plugin Woocommerce).
TIP: Samotný WordPress je zdarma. Za mnohé pluginy a šablony však musíte zaplatit.
WordPressu jsme se blíže věnovali v článku Co je WordPress, CMS (a jak ho nainstalovat na 1 kliknutí).
Zde jen zmíníme, že WordPress v současnosti používá 43 % všech webů na internetu. Existuje k němu bezpočet videonávodů a on-line kurzů.
Občas je dobré začít rovnou s nástrojem, který umožní vašemu webu růst. S WordPressem umí každý programátor a UX designér, takže až se rozhodnete povýšit své webové stránky na další level, nebude to takový problém.
Abychom dosáhli maximální rychlosti pro váš budoucí web, rozhodli jsme se všechny naše webhostingové balíčky plně optimalizovat pro WordPress. Ten si na ně zvládnete nainstalovat na 1 kliknutí.
WordPress je perfektní řešení, chcete-li mít větší svobodu v designu a nastavení svojí stránky a máte-li čas a chuť se učit s novými nástroji. Oceníte na něm možnost rozšíření o tisíce pluginů pro on-line prodej, marketing, analytiku, bezpečnost atd.
Pro datovou analýzu svého webu můžete použít nástroje, jako jsou Google Analytics nebo Hotjar, které vám ukážou, jak se návštěvníci na vašem webu chovají. Jejich nastavení je však už trochu náročnější úkon. Některé však najdete i jako pluginy pro WordPress, kde je instalace o dost jednodušší.
Pro prvotní návrh stylu svých webových stránek můžete použít bezplatnou verzi Canva, což je v podstatě velice jednoduchý Photoshop pro negrafiky.
Vydáte-li se cestou DIY („udělej si sám“), budete vás krom vašeho cenného času tvorba webových stránek stát jen tolik, co stojí:
V případě, že pro tvorbu webu zvolíte WordPress a doménu a webhosting si pořídíte u Webglobe, můžete mít web už od cca 800 Kč ročně.
Pokud se rozhodnete vyzkoušet náš WebEditor, budou jediným vaším nákladem do začátku registrace domény.
Nákladům na tvorbu webu se blíže věnujeme v článku Tvorba webu: kolik vlastně stojí webové stránky?
V dalším článku pak nabízíme návod, jak si zařídit web zdarma (předem upozorňujeme, že webové stránky zdarma se hodí leda tak pro hobby blogy).
Tvorba webových stránek pochopitelně znamená také tvorbu jejich obsahu.
Ať už chcete, aby se návštěvníci na vašem webu přihlásili k newsletteru, nakoupili nebo cokoliv mezi tím, klíčem k úspěchu jsou vždy kvalitní texty, které je k tomu přimějí.
Dobře zvolená slova i obrázky dokážou udělat opravdu hodně.
O úspěchu vašeho byznysu nerozhoduje ani tak cena produktů nebo úžasný, profesionální web.
Mnohem důležitější než racionální argumenty nebo vzhled je pro zákazníky to, nakolik se s vámi (a s vaším produktem) dokáží ztotožnit. Jinými slovy to, zda se jim líbíte, zda je jim blízká vaše „filozofie“.
Nezáleží ani tak na tom, jak dobře umíte psát. Důležitý je váš příběh. Nebojte se poodhalit něco ze své minulosti, ze svého soukromí, z tajemství svého produktu, ať je jasně vidět, že za vaším webem je člověk z masa a kostí.
Vy znáte sebe, svou firmu, příběh a hlavně svůj produkt nejlépe. Nemusíte být Shakespeare, abyste napsali úžasný text.
Mnohem důležitější než „spisovatelské střevo“ je upřímnost – tu zákazníci velice dobře vycítí. Vaše tvář, jméno a značka inspiruje víc, než dokonalá čeština.
Psaní obsahu nemusí být taková dřina. Zde je pár tipů do úspěšného začátku:
Nechte si pomoci od umělé inteligence. AI nástroj Chat GPT umí psát čím dál poutavější texty. Stačí mu dát do začátku dobré zadání. Na YouTube najdete spoustu návodů, jak s Chat GPT mluvit, aby vám dalo co nejlepší odpovědi.
Na psaní textů si vždycky můžete sehnat copywritera. Dobrý copywriter si ale za svou práci řekne minimálně 500 Kč na hodinu (nebo 1 500 na normostranu textu).
A pamatujte: nikdo nezná váš produkt tak dobře jako vy. Vysvětlit copywriterovi, co a jak prodáváte, může nakonec přinést více problémů než užitku.
Je smutnou pravdou, že lidé texty na webech nečtou. Obsah spíše skenují. Těkají po něm očima a zastavují se jen u výrazných vizuálních prvků.
Během pouhých 5–10 sekund se rozhodnou, váš web stojí za pozornější přečtení.
Proto jsou krom dobře formulovaných nadpisů a výrazných tlačítek důležité především obrázky.
Abyste na svém webu udrželi co nejvíce návštěvníků, držte se těchto pravidel:
Fotografie smějících se lidí návštěvníkům pomáhají ztotožnit se s vaší značkou a vytvořit tzv. social proof – důkaz, že jsou vaše produkty populární.
AIDA je zkratka 4 slov postihujících celou cestu vašeho zákazníka:
Tuto cestu byste měli následovat i ve svém marketingu, tzn. měli byste ji mít na paměti, kdykoliv tvoříte nějaký obsah. Protože váš obsah je to, co na internetu prodává za vás – co zákazníka vede na této cestě.
Model AIDA aplikujte na svou celkovou strategii – snažte se oslovit zákazníky ve všech fázích. Pro každého z nich je totiž třeba připravit trochu jinou reklamu.
Podívejte se, jak s AIDA pracuje Netflix.
A myslete na něj i tehdy, když připravujete například strukturu domovské stránky:
Sdílejte článek
Proč věci na různých místech, když je můžete mít na jediném?