Vše o meta description: důležitost pro SEO, správná délka atd.
Chcete vědět, co to je meta description a jak si jím můžete zvýšit návštěvnosti webu? V tomto článku najdete kompletní checklist pro psaní meta popisků stránek i s návodem pro WordPress.
Co je meta description (meta popisek)?
Meta description (meta popisek nebo obecně meta tag) obsahuje stručné shrnutí toho, o čem vaše stránka je.
Používá se především pro vyhledávače jako Google nebo Seznam, které jej zobrazují ve svých výsledcích vyhledávání.
Také se zobrazuje, když danou stránku například sdílíte na Facebooku.
Technicky jde o kus textu o délce ideálně do 160 znaků, obsažený v HTML kódu záhlaví stránky (tedy v části Head). Zápis v kódu vypadá takto:
Meta description, který se v Googlu zobrazí, když do vyhledávání zadáte Webglobe.
Proč je třeba meta description řešit?
Meta description je jedním z důležitých faktorů pro SEO vašeho webu, byť nepřímým, protože vyhledávače meta neindexují, tzn. „nečtou.“ Na vaše pozice ve vyhledávání tedy vliv nemá.
Pro mnoho vašich organických návštěvníků (těch, kdo vás objevili přes vyhledávání Google, Seznam apod.) jde ale o první text, který v souvislosti s vaším webem uvidí.
Když je zaujme, půjdou se k vám podívat. Když ne, půjdou radši ke konkurenci.
Meta description má tedy značný vliv na míru prokliku (CTR) vašich stránek. Čím lépe je napíšete, tím více lidí na váš web přijde.
A míra návštěvnosti webu už mezi přímé faktory pro SEO patří!
O úspěchu vašich stránek rozhoduje max. 160 znaků
Meta popisky můžete napsat, jak dlouhé chcete…
Google i ostatní vyhledávače je však neúprosně oříznou podle maximálního počtu pixelů: 920, což odpovídá přibližně 155–160 znakům (písmenům).
Nelze tedy říct: „Držte se 160 znaků“, protože limit se bude u každého popisku trochu lišit podle napsaného textu.
Pro mobilní výsledky navíc platí limit 680 pixelů (cca 120 znaků). Vzhledem k tomu, že mobilní zařízení pro vyhledávání na internetu využívá už více jak 55 % uživatelů, doporučujeme držet se spíše této hranice.
Kontrolu optimální délky meta popisků můžete provést např. v on-line nástroji Google SERP Snippet Optimization Tool.
Do těch pár vět, které vám délka meta popisku povoluje musíte vtěsnat:
- klíčová slova, jež čtenářům dají jasně najevo, že vaše stránka zodpoví jejich otázky
- výzvu k akci, nabídku, která je zaujme a donutí je kliknout
Meta popisek by měl vždy být relevantní k obsahu stránky. Jinak se může stát, že jej algoritmy Googlu budou ignorovat a místo něj vyberou úryvek z textu (snippet), který dle nich na zadaný dotaz lépe odpovídá (podle této studie se tak děje poměrně často). Tím vás připraví o možnost zaujmout potenciální návštěvníky a dostat je na svůj web.
Tento blogový článek se umisťuje na předních příčkách. Přesto si Google myslí, že náš meta popisek dostatečně neodpovídá na vyhledávaný dotaz „kolik stojí doména“? a proto raději vybral úryvek z článku.
Jak psát meta popisky, které na web přitáhnou návštěvnost
Zde je stručný návod pro to, jak psát meta popisky stránek.
1. Dejte odpověď na otázku
Když se ptají na to, co je webhosting, dejte jim stručnou odpověď a naznačte, že více se dozví v článku.
2. Buďte relevantní
Meta description musí opravdu popisovat, co je obsahem stránky, jinak jej vyhledávače nebudou zobrazovat.
3. Myslete na důvod jejich vyhledávání
Některý obsah je informační (zpravidla blogové články), některý prodejní (např. produktové stránky). Uživatelům, kteří chtějí nakupovat, dejte důvod, proč by tak měli udělat u vás.
Skvělý, velmi podrobný článek o meta description najdete na blogu předního SEO nástroje Semrush.
4. Buďte struční
Jako optimální délka pro meta description se zpravidla uvádí 160 znaků (my upřednosťnujeme 120). Když ji přesáhnete, Google váš popisek ořízne a za poslední slovo dá tři tečky. To pro mnoho čtenářů může dokonce působit lákavě – jako pobídka kliknout a dočíst si zbytek. Myslete ale na to, že všechny důležité informace musíte vtěsnat do oněch 120–160 znaků.
5. Přidejte primární klíčové slovo
Každou stránku a blogový příspěvek se vyplatí optimalizovat pro 1 primární klíčové slovo (zpravidla to, které lidé k danému tématu nejvíce hledají, nebo kde je nejmenší konkurence). To by se mělo objevit i v meta tagu. Když uživatelé uvidí svůj dotaz zopakovaný ve vašem nadpisu a meta popisku, budou vědět, že je stránka relevantní.
Google v některých případech meta description zcela ignoruje. Např., když vaše stránka dosáhne na 1. pozici v SERPu, tzn. podle algoritmu nejlépe odpovídá na hledaný dotaz. Tehdy pro ni vytvoří tzv. featured snippet, kde uživateli na dotaz rovnou odpoví. Všimněte si, že v tomto případě odpovídá v podstatě špatně, protože popisuje starý postup. V článku naopak upřednostňujeme snadnou 1-click instalaci WordPressu.
6. Přidejte výzvu k akci
Zakončete meta popisek slovy „přečtěte si více“, „zde se dozvíte“, „získejte“, „ušetřete“, „pořiďte si“,…
7. Vyhněte se nadměrnému používání klíčových slov
Tzv. keyword stuffing je stará, nekalá SEO praktika, která měla za cíl ošálit vyhledávače. V meta popiscích je vám na nic. Vyhledávače meta description nezajímá a na uživatele taková změť klíčových slov bude působit podezřele.
Zde je kompletní návod pro psaní meta popisků přímo od Googlu.
Jak na meta description ve WordPressu?
Ve WordPressu je na psaní meta description nejlepší použít některý specializovaný SEO plugin, který je za vás vloží do HTML kódu příspěvků i stránek.
My doporučujeme nejpoužívanější z nich, Yoast SEO, ale někteří uživatelé si více pochvalují Rank Math.
Postup pro vkládání meta description přes tento plugin popisujeme v naší nápovědě.
Lepší je s meta popisky začít pozdě než nikdy
Pamatujte, že každá stránka potřebuje originální meta description. Pokud jste meta doteď neřešili a váš web obsahuje velké množství stránek, doplňte popisky alespoň do:
- hlavní stránky a všech dalších stránek, které jsou součástí vašeho menu
- nejnavštěvovanějších stránek
- konverzních stránek, tzn. těch, na nichž mají vaši návštěvníci učinit nějakou akci (nakoupit, přihlásit se do newsletteru…)
- blogových článků, které se vám umisťují na dobrých pozicích ve vyhledávačích (na 1. straně SERPu)
Pro zjištění pozic svých webových stránek můžete použít SEO nástroje jako Collabim či Marketing Miner. SEO experti pak používají především Semrush nebo Ahrefs.