• Blog
  • Bezpečnost
  • Zachraňte svůj web, než ho Google odsoudí k smrti: Pořiďte si SSL certifikát,…

Jan Dvořák

Publikováno 4. ledna 2023

Zachraňte svůj web, než ho Google odsoudí k smrti: Pořiďte si SSL certifikát,…

Bezpečnost

6 min

Jan Dvořák

Publikováno 4. ledna 2023

Další štítkyDoményWebhosting
Notebook s nápisem SSL

SSL certifikát je must have pro každý web. V tomto článku se budeme věnovat tomu, co je to SSL, jak zásadně ovlivňuje návštěvnost vašeho webu, jak vás může dostat na přední příčky ve vyhledávání Googlu a samozřejmě také to, jak ho co nejdříve získat.

Kolikrát se vám už stalo, že na vás při vyhledávání na Googlu vyskočila tato hláška: „Vaše připojení není soukromé?“ Jaká byla vaše první reakce? Jistě jste z takového webu chtěli co nejdříve utéct pryč. Než riskovat, že vám někdo ukradne citlivé údaje, to radši půjdete někam ke konkurenci, na bezpečnější stránku.

Podle analýzy serveru HubSpot 82 % návštěvníků na nezabezpečený web raději nevstoupí.

Google oznámení: Vaše připojení není soukromé

Vaše připojení není soukromé. Taková informace nejednoho návštěvníka vystraší. Chybějící SSL certifikát pro váš web v podstatě znamená rozsudek smrti.

Z pohledu návštěvníka je problém vyřešen. „Uf,“ oddychnete si, „Google mě právě zachránil.“ Z pohledu majitele takového webu nad vámi Google právě vynesl rozsudek smrti.

Ale proč? Celá tragédie vězí v jediném písmenku. Místo HTTPS máte na webu totiž jen HTTP. A to je pro Google málo.

Secure Socket Layer (SSL) je bezpečnostní protokol, který šifruje výměnu dat mezi webovým prohlížečem a serverem. A co je to SSL certifikát? To je digitální certifikát obsažený v DNS záznamech webu, vydaný certifikační autoritou. Dodává ono S do HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure). Chrání hlavně údaje zadávané do webových formulářů (při přihlašování, placení kartou…) před hackery. Nejčastěji jej poznáte podle ikonky zámečku zobrazené před URL webu.

Máte SSL? A mohli bychom ho vidět?

Důvěra, to je mantra každého obchodníka a marketéra. Jedině, když ve vás bude mít zákazník důvěru, tak u vás nakoupí. A důvěru ve vás získá jedině, když bude mít jistotu, že nákup u vás je bezpečný.

Čím více se život přesouvá do on-linu, tím více lidé řeší bezpečnost a soukromí svých dat – a tím větší důraz Google klade na to, aby jeho vyhledávání bylo pro uživatele bezpečné. Toho dosáhne jednoduše tak, že bude zobrazovat bezpečné weby.

A právě tady přichází do hry SSL certifikát, který v bezpečnosti stránek hraje zásadní roli.

 

SSL vám dokáže zvýšit návštěvnost a zajistit lepší místo ve vyhledávání

Proto Google z SSL udělal jeden z hlavních faktorů ovlivňujících ranking webu – ten rozhoduje především o tom, na jakých příčkách se vaše stránky zobrazí ve vyhledávání (tzv. SERP).

Google pro SEO zohledňuje přes 200 faktorů, ovlivňujících SERP. Aby se vyhnul obcházení jeho algoritmů, jen zřídkakdy dává konkrétní návody, jak postupovat pro optimální výsledky. Neřekne vám: „Pro 1. místo ve vyhledávání musíte udělat to a to.“ Dostanete z něj maximálně obecné rady typu: „Vytvářejte užitečný a kvalitní obsah a získávejte relevantní zpětné odkazy.“

V srpnu 2014 nicméně udělal výjimku. Tehdy totiž oznámil, že weby s SSL certifikátem v SERP upřednostní před těmi bez něj.

Pro vaše stránky to znamená, že bez SSL certifikátu jsou pro návštěvníky méně viditelné, a kvůli té nepříjemné hlášce i hůře „navštívitelné“.

Podle Googlu funguje SSL jako „rozhodčí faktor“. To znamená, že když vedle sebe postavíte dva naprosto identické weby, lišící se jen tím, že jeden má HTTPS a druhý ne, Google algoritmy upřednostní ten s SSL certifikátem.

Jak moc SSL certifikát ovlivňuje SEO?

SSL certifikát se hlavně díky roku 2014 stal už celkem normou (tedy zejména na Západě), proto je těžké dát dohromady nějaká konkrétní čísla.

O zevrubnou analýzu se pokusil například přední odborník na SEO Neil Patel. Další data sesbíral Brian Dean ze serveru Backlinko, nebo zde SEMrush.

Z nich vyplývá, že weby s HTTPS se opravdu častěji umisťují na předních pozicích ve vyhledávačích.

Všechny tyto studie sice pracují se staršími daty (z období po oficiálním oznámení Google), už na nich je nicméně vidět rostoucí množství webů s HTTPS na prvních příčkách. A čím více majitelů domén si pořídí SSL certifikát, tím bude trend větší.

Je to logické, SSL snižuje bounce rate (to, kolik % návštěvníků stránku okamžitě opustí). A nižší bounce rate je pro Google signál, že je web mezi návštěvníky oblíbený.

Počet domén s HTTPS na předních příčkách v Google vyhledávání.

Zlepšení SEO by ale neměl být jediný důvod, proč si SSL certifikát pořídit. Je to jen příjemná odměna za to, že si spolu s Googlem vezmete za cíl vyšší bezpečnost uživatelů internetu.

Pořiďte si u nás webhostingdoménu a získejte SSL certifikát Let’s Encrypt zdarma.

3 výhody přechodu na HTTPS

  1. Soukromí a bezpečí

HTTPS protokol je extrémně důležitý především na e‑shopech a webech s formuláři, kde návštěvníci zadávají citlivá data jako přihlašovací údaje, hesla a platební karty.

  1. Google ranking (SEO)

Google algoritmy z důvodů zmíněných v bodu 1 upřednostňují weby s SSL certifikátem (a varují návštěvníky před těmi bez něj).

  1. Čistější data pro Google Analytics

SSL má i další efekt: Návštěvnost, která projde přes HTTP je v Google Analytics nejčastěji označena jako přímá (Direct). Oproti tomu HTTPS dokáže uložit údaje o jejím zdroji mnohem přesněji, takže získáte lepší přehled.

 

Má typ SSL certifikátu vliv na Google ranking?

Typů SSL certifikátů je celá řada, od těch úplně základních, které jen ověří doménu, až po ty, jež zároveň obsahují detailní informace o vaší firmě (návštěvníkům jsou skryté, ale robotům jasně říkají, že tahle doména a její obsah opravdu na 100 % patří vám).

Liší se také úrovní šifrování.

Google nicméně při hodnocení vašich webových stránek na úroveň bezpečnosti SSL certifikátu ohledy nebere. Důležité je, že nějaký máte.

Nejjednodušší je začít s SSL Let’s Encrypt zdarma

SSL certifikáty vydává je certifikační autorita a to pochopitelně něco stojí. Většina běžných webů si ale bohatě vystačí se základním SSL Let’s Encrypt, který je zdarma.

Máte-li doménu u Webglobe, aktivujete si jej během 1 minuty v naší administraci.

Jak si vygenerovat SSL certifikát pro doménu

V záložce SSL certifikát klikněte na Nový SSL certifikát.

Let’s Encrypt platí jen 3 měsíce. O jeho automatické prodloužení se vám ale postaráme my.

 

Jak si aktivovat SSL Let’s Encrypt pro doménu

Hned první možnost je Certifikát zdarma – Let’s Encrypt. Stačí kliknout na Vygenerovat SSL certifikát a máte hotovo.

Používáte-li subdomény, můžete si Let’s Encrypt zdarma aktivovat i pro ně. SSL certifikát pro subdomény (tzv. Wildcard) najdete opět v administraci v poslední záložce: Certifikát zdarma i pro subdomény – Let’s Encrypt Wildcard.

Více o Let’s Encrypt se dočtete v naší poradně nebo na oficiálním webu certifikátora

Jan Dvořák

Jsem hlavní copywriter a redaktor Webglobe blogu s více jak 200 blogovými články, případovými studiemi a e-booky na kontě. Poradím vám především s on-line marketingem, SEO a tvorbou webu na WordPressu.

Více mých článků

Zapište se do našeho newsletteru Přihlásili jste se k odběru novinek

Nechte si od nás posílat zajímavé nabídky, novinky a články. Váš email byl úspěšně přidán.
Pole je povinné se správným email formátem