Vymýšlíte název domény? Tohle jsou jediná 2 pravidla, která musíte dodržet
Vybrat název domény (www adresu) je jedno z nejdůležitějších rozhodnutí, které vás při tvorbě webu čeká. Je to ještě těžší, než vybrat jméno pro děti. Hynků, Vilémů a Jarmilek mohou po světě běhat miliony, ale vaše vlastní doména bude skutečný unikát. Co vám vlastně hrozí, když si vyberete špatně?
Jak velký vliv má doména na úspěšnost vašeho webu?
Nevhodným jménem možná svému dítku trochu znepříjemníte život (nebo minimálně pubertu), ale čert to vem, to už je jeho problém. Špatně vybraná doména vám však může pěkně zkazit byznys.
Co vám například hrozí?
- Doména bude nezapamatovatelná, složitá a lidé do vyhledávání často omylem napíšou trochu jinou adresu (kterou třeba vlastní vaše konkurence).
- Doména bude mít zavádějící jméno, lidé z něj nepochopí, co na stránkách najdou a radši půjdou jinam.
Výsledek je stejný: špatná doména = minimální návštěvnost = nízké tržby.
Volné domény nerostou na stromech… Kde je tedy hledat?
Stojí za to si nejdřív odpovědět na otázku: dají se někde najít volné domény, ze kterých by bylo možno si prostě vybrat (nebo se alespoň inspirovat)? Bohužel, žádný seznam domén neexistuje. Byl by totiž nekonečně dlouhý.
Doména druhého řádu (to je oficiální termín pro tu část adresy mezi www. a.cz) totiž může mít až 63 znaků.
Je tedy jen a jen na vás, co vymyslíte. A vymyslet můžete prakticky cokoliv.
Znamená to ale, že si hned musíte běžet registrovat něco tak originálního jako www.šťavňaťoučkářeřichaodpanazelinářejindřichahořovského.cz? (A to jsme jen na 53 znacích.) Rozhodně ne.
Dobrý název domény, která vám na internetu přinese úspěch, naopak musí být jednoduchý a zapamatovatelný, ideálně obecný, snadno se vyslovuje a hlavně píše.
Jak vybrat název domény, co vašim návštěvníkům řekne: „Pojďte dál!“
Většiná podobných článků na toto téma se předhání v tom, kolik pravidel pro výběr domény vymyslí. Ve skutečnosti jsou jenom 2. Ostatní se odvíjí od toho, jaké máte se svou doménou, a potažmo firmou, plány do budoucna.
1. V jednoduchosti je krása (a bezpečí)
Musí to být něco, co si zákazník hned zapamatuje a rychle napíše. Doména by proto měla mít maximálně 15 znaků.
Čím více jich má, tím spíše také hrozí, že člověk v rychlosti udělá překlep. Toho využívají takzvaní typo-squatteři, kteří si takové domény s překlepem registrují a pak přes ně nabízejí pornografii, viagru nebo z návštěvníků loudí přihlašovací údaje do bankovnictví.
Raději nezkoušejte do vyhledávače napsat youtabe.com nebo facebok.com. A jestli to jdete zkusit, ujistěte se, že máte aktualizovaný antivirus.
Registrace domény vám zabere 2 minuty. Horší je vymyslet ten správný název…
2. Hlavně, ať se doména snadno vyslovuje a píše
Vyhněte se pokud možno zdvojeným písmenům a spřežkám, které se jinak píší, než vyslovují. A na pomlčky, dvojtečky, otazníky a speciální znaky také raději zapomeňte.
V rádiu jednu dobu běžela reklama na kosmetiku firmy Dr. Hauschka, ve které zazněla věta: „Navštivte naše stránky ‚vévévé tečka drhauška tečka cézet’.“ Jaká je podle vás v takovém případě pravděpodobnost, že lidé napíší správnou adresu?
Je lepší si doménou budovat značku, nebo vsadit na klíčová slova?
Při výběru domény máte v podstatě 2, přesněji řečeno 3 možnosti:
- Buď do názvu vložíte svoji značku (název firmy, projektu, vaše jméno).
- Nebo klíčové slovo, které dá návštěvníkům jasně najevo, co na stránce najdou (www.domena.cz), či kde vás najdou (nabytekostrava.cz).
- Případně použijete kombinaci obojího.
Doména s klíčovým slovem kdysi dávala větší šanci na to, že vás Google algoritmy ukážou lidem, kteří vaši službu hledají. To už dnes ale neplatí.
Z hlediska takzvaného SEO (optimalizace pro vyhledávače) vám doména další body nepřidá. Klíčové slovo ale může dále být důležitý signál, že na vašem webu najdou, co potřebují, obzvláště, je-li vaše firma na internetu prakticky neznámá.
Máte-li velké plány, nechte si prostor pro expanzi
Bude-li vaše doména obsahovat klíčové slovo, může vám v ní být za chvíli těsno. Kdo dnes ví, že Alza bývala jen pražský obchod s elektronikou?
Díky tomu, že hned od začátku vsadili na značku a vybrali si tak obecnou doménu, mohli bez problémů rozšířit svůj sortiment a expandovat na další trhy, aniž by museli cokoliv měnit.
Představte si, že si v Brně hledáte e‑shop s parfémy a na prvním místě na vás vyskočí reklama na www.elektroalzapraha.cz. Asi ji budete ignorovat.
Změnit název domény znamená koupit novou (a návštěvníky na ni z té původní přesměrovat). Jenže to už zatím nemusí být potřebná doména volná…
Chcete-li si budovat značku, myslete na název domény už při zakládání firmy. Její jméno by mělo být dobře použitelné i pro potřeby vašeho webu.
Kolik stojí doména? Záleží na tom, kterou koncovku si vyberete
Zatím jsme se tu bavili jen o jedné části domény, o té prostřední. Vy ale máte možnost zvolit si i její koncovku.
Často to bývá označení státu:.cz,.sk,.de,.uk případně univerzálnější.eu nebo.com. Možností je ale ve skutečnosti mnohem více.
Pro své podnikání můžete sáhnout i po specializovaných koncovkách jako.club,.consulting,.photography,.fashion,.expert,.beer,.baby.
Berte ale v potaz, že právě koncovka má přímý vliv na cenu. Mezi nejlevnější domény patří naše.cz a také .eu, ty vás vyjdou jen na pár desítek až stovek ročně. U originálních koncovek se můžete dostat až na vyšší tisíce korun.
Zde zjistíte, kolik stojí doména s tou kterou koncovkou. Pozor: pro doménové koncovky mohou platit různá pravidla, co se pronájmu a názvu domény týče.
Koncovka se správně nazývá doména prvního řádu (TLD neboli Top Level Domain). Od ní se odvíjí cena domény.
Chraňte svou značku – zaregistrujte si volné domény s dalšími koncovkami
Pozor na konkurenci. Spekulace s doménami není nic neobvyklého. Obchodníci skupují volné domény s jinými koncovkami a pak je firmám za velké peníze přeprodávají.
Ve chvíli, kdy vaše podnikání začne růst, už může být na registraci.sk,.eu nebo.de pozdě.
Možná vás napadá, že si rovnou zaregistrujete některou univerzální příponu (.com,.eu) s tím, že na stránce půjde přepínat mezi jazyky. Pozor ale, ať si zbytečně neohrozíte český trh. Češi při vyhledávání preferují české domény.
Když si zaregistrujete volné domény na prodej hned, vyhnete se také tomu, že na nich třeba někdo jiný bude pod vaším jménem nabízet jiné služby. To platí i pro různé podobné varianty vaší domény (např. verze se spojovníkem: www.web-globe.cz). Z nich si pak můžete návštěvnost jednoduše přesměrovat na svůj web.
Nerozmýšlejte se příliš dlouho, vaše vysněná doména může být za chvíli pryč
Už už máte z té desítky nápadů vybrané to perfektní, chcete si je zaregistrovat, jenže ouha, doména už existuje… To se klidně může stát.
Pravděpodobnost, že vaše vysněná doména bude volná, je poměrně malá. Obzvláště podnikáte-li v populárním odvětví.
Dostupnost doménového jména si snadno ověříte v našem vyhledávači.
Co v takovém případě dělat?
- Vyberte si prostě ten druhý, třetí, čtvrtý nejlepší název na seznamu.
- Zjistěte si, kdo je vlastník domény a zeptejte se, jestli by ji náhodou nechtěl prodat.
V druhém případě ale počítejte s tím, že vás doména bude něco stát (přinejlepším pár tisíc, přinejhorším pár desítek, nebo i stovek tisíc korun).
V tomto článku se dočtete, jak zjistit, komu patří doména.
Proč se vyplatí registrace domény a webhostingu u stejného poskytovatele?
Ještě rada na závěr: Pořiďte si domény a webhosting u jednoho poskytovatele. Ušetříte tak peníze (například Webglobe má pravidelné akce na zlevněnou doménu k hostingu) a nebudete pak muset řešit převod domény, až to bude potřeba.
Chcete mít e‑mail na vlastní doméně? K webhostingu od Webglobe ho máte zdarma.