15. 1. 2024
Online marketing

Jak na skvělý newsletter

Držte se těchto zásad a vaše e‑mailové newslettery budou vyladěné k dokonalosti i doručitelnosti. Vyhněte se zapadnutí do spamu pomocí dobré reputace, aktivních kontaktů a poutavého obsahu, který funguje i na mobilních zařízeních.

Tereza Miková

ÚVODEM

Newslettery jsou velmi populární součástí marketingových strategií. Zákazníkům, kteří si pravidelně čtou váš krásný a poutavý newsletter, jste jednoduše blíže, a díky tomu máte i větší pravděpodobnost, že si pořídí vaše produkty nebo služby.


To ale pouze za předpokladu, že jim váš newsletter mail nespadne rovnou do spamu


Proto jsme pro vás připravili tento checklist, který vám pomůže najít rovnováhu mezi atraktivitou a doručitelností. Projděte si s námi jednotlivé body a zvyšte své šance na úspěch.

REPUTACE DOMÉNY

To, jak vaši doménu vnímají poskytovatelé e‑mailových schránek, je zcela zásadní pro doručitelnost newsletterů. 

Reputaci domény a bezpečnost IP adresy totiž poskytovatelé používají k rozhodování o tom, zda se váš newsletter má dostat do doručené pošty, nebo do spamu.

E-mail na vlastní doméně umožňuje okamžitě identifikovat odesílatele, posiluje značku a působí důvěryhodněji něž účty typu @seznam.cz nebo @gmail.com, které není možné ověřit. 

Pro rozesílání hromadných sdělení, jako jsou newslettery, vám vždy doporučujeme používat domény 3. řádu typu @newsletter.va šedoména.cz. Případný negativní vliv na reputaci vaší hlavní domény tak bude minimální.

Přečtěte si, jak doménu 3. řádu u Webglobe vytvořit

Reputaci své domény si snadno ověříte zdarma pomocí Google Postmaster nebo Sender Score

Život si můžete hodně zjednodušit využitím externích e‑mailingových nástrojů, jako jsou Mail Klerk, IceWarp nebo Ecomail, ty si bezpečnost a reputaci pohlídají sami.

Jestliže vaše sdělení někdo označí jako spam, vaše pověst klesá. Usnadněte si odesílání hromadných zpráv nástrojem Mail Klerk. Můžete ho vyzkoušet na 14 dní zdarma.

AKTIVNÍ KONTAKTY

Úklid databáze 

Začněte tím, že projdete svou databázi e‑mailových kontaktů a nekompromisně z ní smažete všechny neaktivní zákazníky. Když totiž pravidelně odesíláte kampaně na neexistující adresy, má to vliv nejen na vaši reputaci a doručitelnost, ale zkresluje to i statistiky kampaní. 


Dvojí ověření

Abyste měli jistotu, že opravdu cílíte jen na lidi, kteří mají o vaše newslettery a mailové kampaně skutečný zájem, zvažte možnost Double opt-in.

Double opt-in (Dvojí ověření) je metoda používaná hlavně během e‑mailových marketingových kampaní. Uživatelé vyplní registrační formulář (např. k odběru newsletteru) a dostanou uvítací e-mail s odkazem, na který musí kliknout, aby potvrdili svůj souhlas s odběrem e‑mailů.

Dvojí ověření ochrání i vaši reputaci, protože se vám do databáze nedostanou špatně vyplněné nebo neexistující adresy, ani adresy vyplněné roboty nebo vyložené spam pasti. 

GDPR

V rámci EU potřebujete mít od lidí souhlas se sběrem a zpracováním jejich osobních údajů

Pokud máte v databázi kontaktů jen své vlastní zákazníky, měl by vám k posílání hromadných obchodních sdělení stačit tzv. oprávněný zájem

Pokud ale kontakty sbíráte pomocí e‑mailových marketingových kampaní a registračních formulářů, je vždy potřeba mít aktivní souhlas odběratele.


Segmentace zákazníků

Doporučujeme vám cílit e‑mailové kampaně jen na vybrané skupiny zákazníků, kterých se vaše nabídka přímo týká a má tedy i největší šanci u nich zabodovat. Málokdy budete potřebovat oslovit úplně všechny svoje kontakty.

Pokud můžete a máte k ruce potřebná data, rozdělte si své zákazníky do skupin: např. podle věku, místa pobytu, nákupního chování a podobně. Tyto informace vám pomohou vytvářet relevantnější a kvalitnější newslettery.

OBSAH A DESIGN

Jakmile si uděláte pořádek v databázi a zabezpečíte svou doménu, přichází čas na tvorbu vysoce kvalitního – a hlavně relevantního – obsahu vašeho newsletteru. Míra zapojení (engagement) vašich odběratelů přímo odráží, jak přitažlivý jim přijde obsah vašeho e‑mailu.

Cílení

Přistupujte k tvorbě newsletteru jako k marketingové kampani, která musí mít jasné sdělení a jasný cíl. Vyberte segment zákazníků, na které budete cílit a připravte jim e-mail na míru, už jen to výrazně zvýší vaše šance na úspěch.

Branding

Newsletter označte svým logem a používejte barvy a písma, která jsou typická pro vaši značku. Váš e‑mail tak bude působit profesionálně a zároveň to pomůže zapamatovatelnosti značky.

Nám se z hlediska doručitelnosti newsletterů nejvíce osvědčilo posílat co nejjednodušší e-maily bez zbytečných bannerů a dalšího html kódu. Prostě takový, který se příliš neliší od běžných e-mailů od vašich známých a kolegů.

Nám se z hlediska doručitelnosti newsletterů nejvíce osvědčilo posílat co nejjednodušší e‑maily bez zbytečných bannerů a dalšího html kódu. Prostě takový, který se příliš neliší od běžných e‑mailů od vašich známých a kolegů.

Rozvržení

Vizuálně rozvrhněte své sdělení tak, aby upoutalo čtenářovu pozornost až do konce. Představte si písmeno Z – to naznačuje směr, kterým si uživatelé email čtou a prohlíží, myslete na to při rozmisťování textů a obrázků.


Text vs obrázky

Přestože jsou kvalitní obrázky, gify a videa pro atraktivitu newsletteru důležité, jedná se stále hlavně o písemné sdělení. Využijte toho, že máte prostor popsat zákazníkům svou nabídku, novinku nebo tip více do detailu. Dodržujte poměr textu k obrázkům 70:30, nebo alespoň 50:50.

Obrázek v newsletteru by neměl být větší než 1 MB a jeho rozlišení by nemělo být nižší než 72 PPI. Doplňte ho o alternativní text, který se zobrazí, když se obrázek nenačte.

Teď když už víme, jak by měl působit vizuál, projdeme si krok po kroku i obsah sdělení. To začíná už v předmětu emailu, který by měl zákazníka nalákat k otevření. Připravte se na to, že to je trochu tanec v minovém poli.

Předmět

V předmětu emailu byste totiž měli zákazníkům nabídnout něco unikátního, ale zároveň byste se měli vyvarovat problematických slov jako akce, sleva nebo covid, které vaše dílo mohou poslat do spamu. 

Buďte struční (kolem 41 znaků), šetřete emotikony a nepoužívejte Caps Lock ani vykřičníky. 

Preheader

Stejná pravidla platí i pro preheader: krátce v něm shrňte hlavní sdělení newsletteru a klíčové body z jeho obsahu. Když budou mít příjemci jasnou představu, co je čeká, zvýší to vaši šanci otevření a přečtení mailu.

V těle mailu můžete schovat „spam“ slova do obrázků.

Řazení obsahu

Obsah seřaďte odshora dolů podle důležitosti, takže se čtenáři dozví to nejdůležitější sdělení, i když ztratí v půlce newsletteru pozornost. Jednotlivá sdělení oddělujte do bloků a nechávejte mezi nimi dost místa pro přehlednost


Tlačítka

Přidejte do emailu výrazná prokliková tlačítka na jednotlivé nabídky nebo odkazy. Neodvádějte ale lidi z e‑mailu zbytečně pryč, pokud jim můžete všechno sdělit přímo v newsletteru.


Patička

Nakonec nezapomeňte do patičky e‑mailu přidat informaci proč je kontakt ve vaší databázi a dejte lidem odkaz na odhlášení. Nejen, že to vyžaduje zákon, ale také to výrazně sníží šanci, že vás někdo označí za spam.

Takhle nějak může vypadat odhlašovací patička newsletteru.

Takhle nějak může vypadat odhlašovací patička newsletteru.

Pomozte si s rozvržením a vyšperkováním newsletteru šablonou od MailChimp nebo od českého editoru Ecomail.

RESPONZIVITA A TESTOVÁNÍ

Než svůj krásný nový newsletter pošlete do světa, otestujte ho na různých zařízeních a platformách, abyste měli jistotu, že bude vždy dobře vypadat i fungovat. 


Pamatujte na mobilní uživatele, pro které je důležitá responzivita designuobjem dat.

Prožeňte svůj newsletter spam testem, který vám pomůže odhalit potenciální chyby a nedostatky a dá vám i tipy na jejich úpravu a vylepšení.


Pravidelně u svých e‑mailových kampaní sledujte metriky jako jsou míra otevření (open rate), prokliky (CTR), konverze na proklik nebo míra odhlášení. Pomohou vám s optimalizací a pochopením toho, co vaše zákazníky zajímá.

Podle statistik z října 2023 je průměrný open rate marketingových sdělení 17,38 %. Dobrý open rate se pohybuje mezi 17 a 28 %. Když klesne pod 10 %, často se jedná o varovný signál. Označení za spam by nikdy neměly překročit 0,1 % v poměru k doručeným mailům – může to výrazně ovlivnit vaši reputaci.

ZÁVĚREM

Nakonec se ještě vyvarujte toho, že e‑maily posíláte moc často. Ideální frekvence je jednou týdně nebo měsíčně. Doporučujeme vám provést několik A/B testů, abyste zjistili, s jakou frekvencí (a případně i strukturou obsahu) jsou vaši odběratelé spokojeni.

Víme, že jsme toho na vás navalili hodně, ale doufáme, že vám tento článek pomohl proniknout do tvorby skvělých newsletterů. Pokud máte přesto pocit, že je to nad vaše síly, můžete se vždy spolehnout na platformy e‑mailového marketingu, které pokrývají téměř vše, co jsme v článku zmínili.

Autor článku
Tereza Miková

Ať už cílíte specifické zákazníky nebo celý svět, vybavíme Vás účinným arzenálem.

Sdílejte článek