Tereza Miková

Publikováno 11. dubna 2024

Jaké stránky musí mít každý firemní web

Tvorba webu

5 min

Tereza Miková

Publikováno 11. dubna 2024

Webové stránky - rozkreslený plán

Některé stránky na vašem webu jsou mnohem důležitější než ty ostatní. Které to jsou a co by měly obsahovat se dozvíte v tomto článku.

Webové stránky jsou vaše digitální vizitka. Základní struktura vašeho webu hraje klíčovou roli v tom, jak se prezentujete a komunikujete s návštěvníky.

Žádný univerzální seznam neexistuje, ale kostru webu by v současnosti měly tvořit stránky, jako je Homepage, O nás, Kontakty, Ochrana osobních údajů a stránka 404.

Soukromníkům nebo menším firmám, může náš článek posloužit jako výchozí bod při budování nového webu. Větší společnosti s rozsáhlou nabídkou produktů, služeb nebo informací budou dost pravděpodobně potřebovat mnohem více stránek a komplexnější strukturu.

Přestože je každý web jedinečný a má své vlastní cíle a potřeby, základ mají všechny společný.

Domovská stránka

Homepage – tedy úvodní stránka, která vítá návštěvníky a předává jim základní informace o obsahu a účelu webu.

Domovská stránka je vstupní branou vašeho webu. A i když přes ni ne všichni návštěvníci na web přijdou, je stále velmi důležitá:

Udává tón vašemu webu a je to téměř vždy stránka, na kterou se nejčastěji odkazuje. To z ní dělá cennou stránku pro SEO, protože pomáhá webu skórovat u vyhledávačů.

Homepage musí návštěvníky okamžitě zaujmout. I když se různé domovské stránky designem hodně liší, mezi jejich nejběžnější součásti patří: hlavní obrázek, chytlavé sdělení a tlačítko s výzvou k akci (CTA).

To všechno by se vám ideálně mělo vejít „nad zlom“ stránky – což znamená, že tuto část stánky návštěvníci uvidí okamžitě po jejím načtení, aniž by ji museli posouvat dolů.

Domovská stránka má dát návštěvníkům rychlý přehled o tom, co firma nebo web nabízí, a láká návštěvníky k dalšímu zkoumání.

Když potom návštěvníci zaskrolují níže, mohou tu najít základní informace o produktu, službě nebo společnosti. To vše by mělo být uspořádané pod samostatnými nadpisy.

Odolejte nutkání umístit na homepage každý vzdáleně relevantní fakt o firmě. Pamatujte, že vaše domovská stránka je jen prvním krokem zákaznické cesty – nikoli cílem. Sdělení, design a vizuály by měly navést návštěvníka k dalšímu kroku nebo k výzvě k akci.

O nás

Stránka, která poskytuje informace o majiteli nebo provozovateli webu. Ať už se jedná o obchodní společnost, organizaci, nebo jednotlivce.

„O nás/O mně“ bude jednou z nejnavštěvovanějších stránek na vašem webu. Také vám pomůže odlišit se od konkurence. Tuto stránku uživatelé často navštěvují proto, aby pochopili, v čem jste jiní (a lepší) než ostatní.

Zdůrazněte body, které dělají vaše podnikání jedinečným, např. vaše hodnoty, principy nebo používané materiály a techniky. Představte zde důležité členy týmu nebo se blýskněte recenzemi od spokojených zákazníků.

Ukažte světu svou kvalifikaci a proč jste špičkou ve svém oboru. Certifikáty, historie značky i vaše úspěchy a ocenění jsou všechno věci, které na stránce „O nás“ můžete zmínit.

Při psaní textů ale myslete na své zákazníky: místo přehnaného vychloubání se zaměřte spíše na problémy, které dokážete vyřešit. Tím dáte lidem dobrý důvod, aby vám důvěřovali.

Stavíte svůj web na WordPressu? Jako vždy máte k dispozici spoustu materiálů a podrobných návodů, jak jednotlivé stránky poskládat dohromady.

Kontaktní stránka

Místo pro vaše kontaktní informace nebo formulář, který mohou návštěvníci vyplnit, aby se s vámi spojili.

Pro malé podniky a živnostníky je stránka „Kontakt“ přesně tím místem, kde se budoucí zákazníci rozhodnou oslovit zástupce firmy, aby se dozvěděli více o produktech nebo službách.

Když návštěvníky webu zaujme vaše nabídka, ale nepodaří se jim s vámi spojit, půjdou pravděpodobně ke konkurenci. Proto vždy udržujte svou kontaktní stránku aktuální a radši dvakrát zkontrolujte správnost všech informací.

Kontaktní stránka Webglobe

Různí zákazníci dávají přednost různým komunikačním kanálům, dejte jim tedy na výběr více možností:

  • Telefonní číslo pro ty, kteří potřebují okamžité spojení.
  • E-mail pro ty, kteří neradi telefonují nebo chtějí písemný záznam své korespondence.
  • Adresu s otevírací dobou pro zájemce o osobní návštěvu nebo odeslání pošty.
  • Online kontaktní formulář pro zahájení konverzace přímo z webové stránky.

 

Ke kontaktním informacím můžete přidat odkazy na své sociální sítě a případně také IČO a DIČ, abyste usnadnili život obchodním partnerům.

Například v blokovém editoru WordPressu si byznysovou kontaktní stránku vytvoříte ve 3 krocích.

Stránky vašeho webu by měly vždy obsahovat odkazy/výzvy k akci (CTA) na váš „Kontakt“ nebo jiné důležité konverzní stránky.

Ochrana osobních údajů (GDPR)

Pokud váš web shromažďuje osobní údaje (např. jméno, příjmení, telefonní číslo, e‑mail), je potřeba přidat stránku „Ochrana osobních údajů“. Ta návštěvníkům v jasném a srozumitelném jazyce popíše, jak shromažďujete, používáte a chráníte jejich údaje.

Tato stránka může také obsahovat informace o použití souborů cookies a podobných sledovacích technologií, pokud je na svém webu používáte.

Můžete sem přidat i odkazy na další důležité dokumenty, jako jsou podmínky použití nebo souhlas s ochranou osobních údajů.

Ptáte se proč stránku „Ochrana osobních údajů“ vůbec potřebujete? Abyste pro své webové uživatele vytvořili důvěryhodné a transparentní prostředí v souladu s Nařízením EU o ochraně osobních údajů (GDPR).

Stránka s chybou 404

Chybová stránka, která se zobrazí, když uživatel klikne na odkaz nebo zadá URL adresu, která neexistuje nebo je špatně napsaná, a server nemůže požadovanou stránku najít.

404 je jedna z nejběžnějších chyb, se kterými se uživatelé při procházení internetu setkají.

Když k tomu dojde, prohlížeč zobrazí obecnou zprávu o tom, že požadovaný obsah nebyl nalezen. Majitelé stránek si však chybovou zprávu mohou přizpůsobit.

Určitě se vám vyplatí být trochu kreativní a napsat něco zábavného, aby uživatelé nebyli tak frustrovaní, že nenašli požadovaný obsah. Můžete také přidat přidat vtipný gif, meme nebo užitečné odkazy zpět na domovskou stránku nebo jiné části webu.

Správně navržená stránka s chybou 404 vám pomůže udržet uživatele na webu.

Stránka 404 na webu Spotify, duben 2024

Stránka 404 na webu Spotify, duben 2024

Závěrem

V posledních několika desetiletích si uživatelé internetu zvykli na určité složení webových stránek a očekávají, že se ho majitelé webů budou držet. Když budete mít přehledný a dobře uspořádaný web s jasnou strukturou, zabijete hned dvě mouchy jednou ranou.

Tou první je lepší uživatelský dojem (UX). Přehlednost umožňuje návštěvníkům bez námahy procházet mezi stránkami a rychle najít informace, které potřebují.

Druhou výhodou je optimalizace pro vyhledávače (SEO), s kterou jde uživatelská zkušenost ruku v ruce.

Tereza Miková

Jsem copywriterka se zkušeností z klasických i digitálních reklamních agentur. Zajímám se o témata jako UX/UI, grafický design, tvorba webu a marketing. Pořád se učím a stále mám pocit, že nic nevím.

Více mých článků

Zapište se do našeho newsletteru Přihlásili jste se k odběru novinek

Nechte si od nás posílat zajímavé nabídky, novinky a články. Váš email byl úspěšně přidán.
Pole je povinné se správným email formátem